Kontakta kommunen och lämna synpunkter

Kontakta kommunen

Öppet:

Måndag - torsdag 8-12, 13-16
Fredag 8-12, 13-15

Telefon:

E-post:

kommun@alvkarleby.se

Besök:

Centralgatan 3, Skutskär

Eva är ny näringslivs- och utvecklingschef

Bild på Eva Cooper

Sedan i april är Eva Cooper vår nya näringslivs- och utvecklingschef.

Det tog 20 minuter från det att hon sett jobbannonsen tills att hon sökt tjänsten. Möjligheten att jobba med olika ansvarsområden som fiskenäring, arbetsmarknad och integration, folkhälsa och digitalisering, väckte intresset.

Eva har tidigare bland annat arbetat som regionchef för Företagarna i Mellansverige, varit ordförande på Saco Studentråd, och har en journalistisk bakgrund som politisk krönikör på olika tidningar. Hon har både kunskap och erfarenhet inom näringslivet, samt förståelse för politikens samspel. Ett av de resultat hon tagit del av som mäter kommuners service och myndighetsutövning gentemot företag, kommer från en undersökning av Sveriges Kommuner och Regioner. Undersökningen visar att många lokala företagare efterfrågar en bättre service från kommunen.

”Företagare är jobb- och välfärdsskapare. Om inte företagarna i Älvkarleby kommun mår bra, så mår inte Älvkarleby kommun bra”, säger Eva Cooper. ”Det skulle till exempel vara roligt att se en verksamhet på Turisthotellet vid Laxön. Jag vet att det finns ett stort behov av logi inom fiskenäringen, men just nu står lokaler och rum tomma, det är sorgligt”, säger hon.

Nyfikenhet och vilja att förstå olika perspektiv inom olika områden har drivit henne till att söka sig till olika verksamheter. Tack vare det har hon idag en bred bakgrund med djup kunskap och förståelse inom olika områden.

”Jag har fantastiska kollegor, och känner mig viss om att vi kommer att kunna göra bra saker tillsammans”, säger hon.

Sidan granskades senast 2024-04-26